First things first. Wie is Auto Natie Group?

Auto Natie Group is een automobielgroep die de officiële merken VW, Audi, SEAT, CUPRA, ŠKODA en VW Bedrijfsvoertuigen in portefeuille heeft op de as Antwerpen - Mechelen. Wij verkopen en onderhouden nieuwe wagens, directiewagens en kwalitatieve tweedehandswagens. Voor carrosserieherstellingen beantwoorden wij aan het kwaliteitslabel van "Wondercar". Gespreid over deze regio hebben we ook een 4-tal "Van Centers", gespecialiseerd in de zeer specifieke markt van de bedrijfsvoertuigen, zeg maar de "camionetten". 85% van onze klanten zijn fleetklanten, van de kleine zelfstandige tot de grootste multinational.

Sinds begin dit jaar gaan jullie verder onder de nieuwe naam 'Auto Natie Group'?

Op de as Antwerpen - Mechelen zijn we met 12 verdelers met elk een eigen historische naam, gelinkt aan de vorige eigenaar (Auto Natie Antwerpen - AC Bornem - AC Kontich - Autobedrijf Claessens Wilrijk - AC Mechelen - Rietje Kapellen - Rietje Waasland - Clissen­ Vanden Bergh Kalmthout - AC Puurs - Thuy Kontich - Glissen Loenhout - Thuy Wommelgem). Die 12 trotse leden verenigen zich nu om nog beter op de vraag van de klant te kunnen inspelen. Onze processen zijn meer gestroomlijnd, we delen best practices en we bekomen schaalvoordelen. Dit zorgt voor transparantie naar al onze klanten in welke garage ze zich ook aanbieden. 

Wat was de impact van deze verandering op jullie 450 medewerkers?

Het is uiteraard meer dan gewoon het veranderen van een naam. Het is een heel change traject, in de eerste plaats intern. Voor een onderneming is het belangrijk om de mensen intern te engageren in een project. Je kan de mooiste auto's hebben met de beste infrastructuur maar zonder de juiste mensen  op de  juiste  plaats kan je geen succes hebben. Investeer in je medewerkers, "people always make the difference", zij zijn het echte kapitaal van de onderneming. Alleen als zij zich goed voelen en erkend en gerespecteerd worden, zullen ze met de juiste motivatie het beste van zichzelf geven.
 

Vertel eens wat meer over jullie baseline
"De Auto Natie Group, Uw Gids"?

Mobiliteit is best complex geworden. Het gaat over comfort, over veiligheid, over duurzaamheid. We willen onze klanten hierin begeleiden naar de juiste keuze en hen de beste service geven. Dat is waar we van 's morgens tot 's avonds met heel onze ploeg voor willen gaan. Een wagen is  niet langer een blikken doos op 4 wielen met een carrosserie. De wagen is een geconnecteerde device.

Wij kunnen zien wanneer de klant met zijn/haar wagen op onderhoud moet komen. Zo kunnen wij bv. de klant proactief contacteren om een afspraak te maken en wordt de klant niet op ongepaste momenten geconfronteerd met een lampje dat op het dashboard begint te branden. 

Op deze wijze "ontzorgen" en "gidsen" we onze klanten. Ook de elektrificatie is een gamechanger, klanten zitten met heel veel vragen: "Wat kost het voor een bedrijf om een auto te laten rijden van aankoop tot verbruik? Hoe zit het met het rijgedrag en onderhoud? Wat is het bedrag "voordeel alle aard" voor de bestuurder? Onze mensen geven een passend antwoord op deze vragen.

Jullie blijven wel inzetten op lokale verankering?

Absoluut, onze medewerkers van de verschillende vestigingen zijn allemaal uit de eigen regio. Lokale verankering blijft één van onze speerpunten en we nemen enkel de voordelen van de schaalvergroting mee. Het blijft belangrijk dat de klant zich klant blijft voelen. Onze mensen zijn ook niet veranderd. De lokale cultuur blijft op de sites aanwezig. We willen geen eenheidsworst creëren waar alles hetzelfde is. De human touch is essentieel. De klant moet zich thuis en geholpen voelen.

Wat is jullie ambitie voor de nabije toekomst?

Wij willen de beste van de klas zijn in de regio Antwerpen-Mechelen. Als klanten in hun omgeving zeggen "je moet bij Auto Natie Group langsgaan, ik ben daar keigoed geholpen", dan kunnen we zeggen dat we ons doel bereikten. We willen steeds een stap voor blijven. Kopiëren is achterlopen. We hebben met onze merken 25% van de markt in België, we zijn marktleider. Dus willen we ook waarmaken dat we voorblijven en vernieuwend zijn. "Hoe moet de showroom eruitzien, welke beleving wil de klant?", daar willen we nog verder in groeien.