Klant in de kijker
IT-bedrijf Spikes vertrouwt op de expertise van Auto Natie Group voor de vergroening van zijn wagenpark

In 2020 besefte IT-consultingbedrijf Spikes dat de vergroening van hun wagenpark zich stilaan opdrong. Intussen bestaat meer dan de helft van hun vloot uit volledig elektrisch aangedreven wagens. Daarvoor deden ze een beroep op de kennis en expertise van de teams bij Auto Natie Group. Met Werner Vanhees, CFO en COO bij Spikes, hebben we een gesprek over het financiële plaatje, het belang van een goede partner en het totale gebrek aan range anxiety.
Spikes
‘Spikes is een IT-consultingbedrijf met klanten over heel Vlaanderen en Brussel’, steekt Werner Vanhees van wal. ‘We bieden oplossingen die bedoeld zijn om mensen elke dag met goesting slimmer te doen samenwerken. Dankzij onze oplossingen – die hoofdzakelijk gebaseerd zijn op Microsoft-cloudtechnologie – willen we ervoor zorgen dat teams efficiënter kunnen samenwerken en op die manier het verschil kunnen maken.’
‘Onze klanten zijn hoofdzakelijk grote bedrijven en organisaties, zoals Zorgbedrijf Antwerpen, Lotus Bakeries of Carglass. Daarnaast gaan we ook in kleinere organisaties aan de slag, waar we vaak het volledige IT-beheer in handen nemen. Er werken een 60-tal medewerkers voor Spikes, verspreid over vestigingen in Antwerpen, Gent en Hasselt. Als CFO en COO ben ik verantwoordelijk voor de financiële en operationele kant’, vertelt hij.

Wagenpark
‘De Spikes-vloot bestaat momenteel uit 44 wagens van verschillende merken. Sinds we de omslag naar elektrische wagens aan het maken zijn, is de Volkswagen Group onze topleverancier, met voornamelijk voertuigen uit het ŠKODA-gamma. Maar we hebben ook wagens van de merken BMW, Mercedes of Volvo in onze vloot.’
‘In het verleden hielden we het beheer van ons wagenpark graag in eigen handen. We hadden geen operationele leasecontracten, het beheer en onderhoud deden we zelf, net als de verkoop op het einde van de leasing. In onze car policy stond bepaald dat onze medewerkers vrij een wagen mochten kiezen binnen bepaalde budgetten, wat hen wel wat mogelijkheden gaf.’

Stroomversnelling
‘In 2020 beseften we dat de vergroening van ons wagenpark een realiteit was waar we niet meer omheen konden. Het idee begon stilaan te rijpen, maar alles kwam in een stroomversnelling toen ikzelf een Audi e-tron aanschafte. Op dat moment raakte ik helemaal overtuigd dat elektrische wagens de toekomst waren, en dat we als bedrijf zeker de omslag moesten maken.’
‘In het begin leefden ook bij ons de gebruikelijke vooroordelen ten opzichte van elektrische auto’s, maar die bleken stuk voor stuk zwaar overroepen. De zogeheten range anxiety – de angst om je reisdoel niet te halen omdat de batterijcapaciteit van je wagen ontoereikend is – is anno 2022 zeker geen issue meer.’
‘Er is nog niemand van ons team onderweg gestrand met een lege batterij, zonder laadpaal in de buurt. Zelfs een vakantie naar Italië bleek geen enkel probleem met mijn elektrische wagen. Al heb ik in Duitsland ooit wel een klein stressmoment gehad. Op het eerste gezicht bleek de laadpaal defect, maar na een snelle reset was het probleem verholpen. Net alsof je de computer even uit en aan moest zetten. Op het lijf geschreven van iemand die voor een IT-bedrijf werkt’, lacht Werner.
‘Dan hebben we als bedrijf de klik gemaakt, en gingen we aan het rekenen. Zo konden we inschatten wat het zou betekenen als we bij Spikes maximaal zouden inzetten op elektrische wagens. Voor mij was een gedetailleerde TCO-berekening daarbij belangrijk: wat betalen we momenteel voor onze wagens, en hoe ziet die total cost of ownership eruit in een volledig elektrisch scenario? Die vragen wilde ik eerst beantwoord zien.’

Flexibele partner
‘In die periode namen we o.a. contact op met Volkswagen D’Ieteren Finance (VD Fin). Tijdens een eerste contact deden ze hun aanbod uit de doeken. Toen we vervolgens aangaven dat we bij voorkeur wilden samenwerken met een preferred dealer voor onze elektrische vloot, verwezen ze ons door naar Auto Natie Group. We hadden voordien ook al auto’s van Auto Natie Group in het wagenpark, maar ook van andere dealers.’
‘Op dat ogenblik werd Business Relations Manager Anton Moons het aanspreekpunt voor Spikes, om te bekijken hoe we onze vloot op de juiste manier konden vergroenen. De samenwerking met Auto Natie Group loopt van in het begin heel vlot. We vinden het belangrijk dat een partner met ons meedenkt en flexibel is in de aangeboden oplossingen, en dat is hier absoluut het geval.’

Financiële plaatje
‘Het uiteindelijke doel was voor ons zeer helder: over de hele periode dat een elektrische auto in onze vloot rondrijdt, moet de total cost of ownership gelijk zijn aan of lager liggen dan die van onze niet-elektrische modellen. Standaard bieden we in onze car policy nu elektrische wagens aan, op voorwaarde dat we bij de medewerkers thuis de gepaste laadinfrastructuur kunnen installeren. En wanneer dat niet mogelijk is, bekijken we of laden aan onze kantoren een optie is. Dat lukt eigenlijk voor het merendeel van onze medewerkers. Als onze werknemers niet thuis of aan onze kantoren kunnen laden – en dus afhankelijk zijn van de publieke laadinfrastructuur – dan klopt voor ons het financiële plaatje niet meer. In verhouding is het namelijk te duur om altijd publiek te laden.’
‘Door corona zijn een aantal wagens langer in onze vloot blijven rondrijden dan gepland. In 2020 hebben we geen nieuwe auto’s besteld of contracten vernieuwd, omdat er gewoon veel minder kilometers gereden werden. In een normaal jaar worden er doorgaans een tiental wagens vernieuwd. Aangezien we door corona een jaar gebufferd hadden, moesten we in 2021 plots een inhaalbeweging maken, en een aanzienlijk deel van onze vloot hernieuwen. Intussen zijn er 23 nieuwe wagens geleverd. Op één uitzondering na zijn dat allemaal elektrisch aangedreven voertuigen. Op één jaar tijd is dus meer dan de helft van ons wagenpark elektrisch geworden.’

ŠKODA ENYAQ iV
‘Bij onze mensen viel vooral de ŠKODA ENYAQ heel erg in de smaak. Van die elektrische SUV zitten er nu ongeveer een dozijn in onze vloot. Het is een ruime auto die comfortabel is uitgerust, en waarvan ook de prijs-kwaliteitverhouding goed zit.’
‘Vorig jaar hebben we de ŠKODA ENYAQ een tijdje in bruikleen gehad. Alle teamleden die de wagen toen getest hebben, waren meteen enthousiast. Het merendeel van onze elektrische auto’s komt dus uit het ŠKODA-gamma, maar er zitten ook nog andere merken bij. Tesla en Polestar bijvoorbeeld, en daarnaast twee Audi e-trons en een Volkswagen ID.4. Die laatste was trouwens een stockwagen, en meteen ook de eerste elektrische wagen die in onze vloot geleverd werd.’

Menselijk kapitaal
‘De omslag naar elektrisch rijden is voor Spikes ook een manier om onze medewerkers ter wille te zijn. Onze mensen zijn uiteraard het belangrijkste kapitaal in ons bedrijf, en daar dragen we graag zorg voor. De elektrische auto’s rijden heel prettig en zijn comfortabel uitgerust. We hebben er ook voor gezorgd dat iedereen thuis de gepaste laadinfrastructuur ter beschikking kreeg.’
‘We vinden het elektrisch verhaal zeker een troef, zowel voor onze huidige als voor de toekomstige werknemers. Net als alle bedrijven in de IT-sector moeten ook wij alle zeilen bijzetten om medewerkers te vinden. En zoals we onze klanten elke dag vooruitstrevende oplossingen aanbieden, trekken we diezelfde lijn ook door naar onze werknemers. Ons voornemen om mensen elke dag met goesting slimmer te doen samenwerken, is ook van toepassing op ons wagenpark. We laten onze medewerkers namelijk elke dag slimmer autorijden. Voor ons klopt het plaatje helemaal.’
